Dostęp otwarty
CZY eSPORT TO SPORT? – UJĘCIE DEFINICYJNE
Mateusz ROGALEWICZ1
Technika – zastosowania i ewaluacje
Język publikacji: polski
Artykuł w czasopiśmie
Transformacje Nr 1-2 (104-105) 2020,  Data publikacji: 14 czerwca 2020r.
Słowa kluczowe: esport, sport elektroniczny, sport, definicje sportu, Igrzyska Olimpijskie, ustawa o sporcie, pro-gaming, gry komputerowe, gry wideo
Streszczenie Na przestrzeni 2017-2018 r. Międzynarodowy Komitet Olimpijski wielokrotnie dyskutował o wcieleniu esportu do programu Igrzysk Olimpijskich. Ostatecznie miał on swój debiut podczas Igrzysk Azjatyckich 2018, choć jedynie jako dyscyplina pokazowa. Nie może zatem dziwić, że esport, jako sport elektroniczny, jest często porównywany do sportu tradycyjnego. Opiera się on bowiem na wielu analogicznych zasadach i mechanizmach. Czy jednak można postawić znak równości pomiędzy sportem, a esportem? Na sportowość danej aktywności składa się wiele czynników, jednakże aby rozpocząć pewną szerszą dyskusję w pracy tej autor skupia się wyłącznie na definicyjnych cechach, którymi charakteryzowany jest sport. Celem artykułu jest, aby w sposób rzetelny i obiektywny spojrzeć na esport i odpowiedzieć na pytanie czy zgodnie z powszechnie przyjętymi definicjami może być on nazwany sportem. Przy tej okazji autor ma nadzieję pobudzić debatę i naukowe rozważania dotyczące tego zjawiska, jego dalszego rozwoju i miejsca w świecie tradycyjnego sportu.
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, Polska
E-mail: mateusz.rogalewicz@uni.opole.p